Dilemmák az önvezető autókkal kapcsolatban
2024. március 8., péntek
A világ vezető autógyártói dollármilliárdokat nem kímélve fejlesztik az önvezető autókhoz szükséges digitális technológiát, noha ezek a típusú autók még mindig számos technológiai, biztonsági, jogi és etikai kérdést vetnek fel. Mutatjuk – a teljesség igénye nélkül –, melyek ezek.
Az autonóm, azaz az önvezető autó emberi beavatkozás nélkül, digitális technológiák segítségével vezérelt, a közúti forgalomban közlekedni képes jármű. Különböző műszereket használ a környezete érzékelésére, például kamerákat, radarokat, ultrahangot, távolságmérő egységeket. Képes tanulni és döntéseket hozni a beérkező információk alapján.
A legtöbben a forgalmi dugók és a károsanyag-kibocsátás csökkentését, valamint a nagyobb közúti biztonságot remélik az autonóm autóktól, továbbá azt, hogy lehetővé teszik az utasok számára, hogy utazás közben más tevékenységeket végezzenek.
Jelenleg a hármas szintű önvezetésnél tartunk, ez azt jelenti, hogy a jármű már valódi önvezetésre képes, azonban a biztonságos működés érdekében a felhasználónak mindig készen kell állnia arra, hogy visszavegye az irányítást. Az 5. szint elérése, azaz a teljes önvezetést emberi beavatkozás nélkül biztosító gépjármű még elég távolinak tűnik.
“Az egyik legfontosabb elhárítandó akadály a jogszabályi háttér kidolgozottságának hiánya. Jogi oldalról lehetővé kell tenni, hogy olyan járművek közlekedjenek közúton, amelyeket nem ember irányít. Az önvezető rendszereket úgy kell majd kialakítani, hogy azok mögött egységes szabályozás álljon, amelyeket minden gyártó – és persze tulajdonos – kötelezően elfogad” – nyilatkozta egy online lapnak Dr. Szalay Zsolt, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője, s hozzátette, hogy ezen kívül egy sor kérdés vár még megválaszolásra:
- Szabad-e döntéshelyzetben mérlegelési lehetőséget adni egy gépjárműnek egy gyakorlatilag elkerülhetetlen baleseti szituációban?
- Az önvezető autó meghibásodásából eredő balesetekért ki lesz a felelős? A jármű tulajdonosa, az utas vagy esetleg a gyártó?
- Mi lesz a kötelező biztosítással vagy a cascóval?
- Elkerülhetetlen baleset esetén feláldozhatók-e a jármű utasai, ha egyébként sokkal több áldozat lenne?
- Az autonóm autó és a köré kiépített infrastruktúra megvalósítható-e gazdaságosan?
- Tudnak-e létrehozni olyan védelmi technológiákat, amelyek meg tudják védeni az utast és környezetét a hekkertámadásokkal szemben? (Az önvezető autókat szoftverrel üzemeltetik, és mint ilyenek, feltörhetők, támadhatók.)
- Megbíznak-e az emberek annyira a gépben, hogy ne is igényeljék veszély esetén a humán beavatkozás lehetőségét? (Ma még ott tartunk, hogy a heves esőzés zavarja az önvezető autók tetejére szerelt lézerérzékelőket, és gondjaik vannak az olyan helyzetekkel, mint az útépítések, a keresztbe futó állatok vagy a fekvőrendőrök.)
- Mikorra lehet mindenki által elérhető az autonóm autó? (Az önvezető autók fejlesztése és karbantartása magas költségekkel jár, ami korlátozhatja az elérhetőségüket a szélesebb közönség számára.)
Bár az önvezető autókra még várni kell, a biztonság nem várhat! Kattints online kalkulátorunkra, és válogass a hazai biztosítók legjobb KGFB ajánlatai közül, vagy kérj ajánlatot casco biztosításra munkatársainktól!
Kötelező biztosítás online, egyszerűen, gyorsan | zoldkotelezo.hu
Balesetmentes vezetést kíván a Zöldkötelező csapata!